İMO BURSA ŞUBE BAŞKANI ALBAYRAK: ?CEZA DEĞİL EĞİTİM GEREKLİ?
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Başkanı Mehmet Albayrak, kent içinde kurulacak olan Elektronik Denetleme Sistemi (EDS)`nin sonuçları ile ilgili değerlendirmede bulunarak, `Yapılan ihale ile sistemin kurulması ve işletmeye alınmasının akabinde insanlar cezalandırılacaktır. İhalenin ödeme yöntemine bakılırsa hedef budur. Cezalandırmanın elbette caydırıcı özelliği vardır. Ancak bugüne kadar sorunları çözdüğü söylenemez. Hâlbuki insanların cezadan ziyade daha çok eğitime ihtiyacı bulunmaktadır` dedi.
Eklenme Tarihi: 08/07/2021
İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şube Başkanı Mehmet Albayrak, kent içinde kurulacak olan Elektronik Denetleme Sistemi (EDS)`nin sonuçları ile ilgili değerlendirmede bulunarak, "Yapılan ihale ile sistemin kurulması ve işletmeye alınmasının akabinde insanlar cezalandırılacaktır. İhalenin ödeme yöntemine bakılırsa hedef budur. Cezalandırmanın elbette caydırıcı özelliği vardır. Ancak bugüne kadar sorunları çözdüğü söylenemez. Hâlbuki insanların cezadan ziyade daha çok eğitime ihtiyacı bulunmaktadır" dedi.
İMO Bursa Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Albayrak, Bursa Büyükşehir Belediyesi`nin ihale sürecini tamamladığı ve kent trafiğini düzenleyerek trafiği akıcı hale getirmeyi hedeflediği EDS uygulamasının trafik kazalarını engellemede etkili bir yöntem olmayacağını belirterek, şu açıklamayı yaptı;
İMO Bursa Şube Yönetim Kurulu olarak kentin trafik sorunlarını ve çözümü aşamasında birçok açıklama ve öneriler sunduk. Son olarak yerel basının haberi ile öğrenmiş olduğumuz "BURSA İLİ SINIRLARI İÇERİSİNDE ELEKTRONİK DENETLEME SİSTEMİ (EDS), KENT GÜVENLİK YÖNETİM SİSTEMİ (KGYS) ve TRAFİK KONTROL MERKEZİ (TKM) SİSTEMLERİNİN KURULMASI VE BAKIM ONARIM İŞLEMLERİ" işine dair yapmış olduğumuz araştırmalar ve incelemelerimiz sonucunda aşağıdaki durumları tespit etmiş bulunmaktayız.
Öncelikle ihale bedelinin her ne kadar itiraz edilmiş olsa da öyle olmadığı açıkça görülmektedir. 2021/277768 ihale tarih ve numarası ile EKAP üzerinden çıkılmış ihalenin Sözleşme Taslağı, "Madde 12: Ödeme Yeri ve Şartları" başlığı ile 12.1 bendi, 4. Paragrafında; "Hakedişler düzenlenirken Emniyetten ilgili hakediş ayı içerisinde tahakkuka bağlanmış ceza sayısı dikkate alınacaktır. İlk hakedişten başlamak üzere aylık 9.000 ceza sayısı kadar tutar garanti ödeme olarak yapılacaktır. Ancak sözleşmede belirtilen toplam ceza sayısının (14.400.000) sözleşme süresi bitiminden önce tamamlanması halinde, kalan sürelerde garanti ceza sayıları için ödeme yapılmayacaktır. İlgili hakediş ayı içerisinde kesilen ceza sayısının garanti ceza sayısından az olması halinde, garanti edilen ceza sayısı kadar tutar ödenecek olup, gerçekleşen ceza sayısı ile garanti ceza sayısı arasındaki fark, sonraki ay ya da aylarda kesilen ceza sayısının garanti ceza sayısından fazla olduğu hakedişlerden mahsuplaşılacaktır. Ancak işin süresinin sonunda kesilen ceza sayısının garanti ceza sayısının altında kalması halinde mahsup işlemi yapılmayacaktır." ifadeleri yer almaktadır.
Açıkçası böyle bir durumun ticari olarak mantıklı olsa dahi hiçbir şekilde etik değildir. İnsanlara örnek olacak ve doğruyu işaret edecek Yöneticilerin, Bursa Halkını 10 yıl boyunca özel bir kuruma bu şekilde borçlu yapılmasını doğru bulmuyoruz.
Hali hazırda şehir merkezi ve ilçe giriş çıkışlarında birçok noktada yer alan kamera sistemlerinin tam olarak çalışmadığını biliyoruz. Hâlbuki istenildiği ve küçük ilaveler ile desteklendiğinde hız, kırmızı ışık ihlali, taralı alan ihlali, sürüş esnasında cep telefonu ile görüşme gibi birçok kural ihlalinin tespit edilip ceza yazılabileceğini biliyoruz. Yine birçok kavşak noktasında anlık müdahale edecek Trafik Ekiplerin hazır bulunduğunu ve yine bu kavşak noktalarının MOBESE kameraları ile de kontrol edildiğini biliyoruz.
ULAŞIM KALİTESİ, YOL STANDARTI VE YETERLİ EĞİTİM SAĞLANMALI
Trafikte kural ihlali yapanlara ceza uygulanması yeni bir buluş değil. Neredeyse Cumhuriyet tarihimiz kadar eskiye dayanıyor. Ancak yıllardır insanlarımız trafik kazaları sebebiyle hayatını kaybediyor. Demek ki sadece ceza yazmaya dayalı bir sistem problemlerimizi çözmeye yetmiyor. Gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ulaşım kalitesini, yol standartlarını yükseltmek ve okullarımızda gerekli ve yeterli eğitimleri sağlamak durumundayız.
Yapılan ihale ile sistemin kurulması ve işletmeye alınmasının akabinde insanlar cezalandırılacaktır. İhalenin ödeme yöntemine bakılırsa hedef budur. Cezalandırma yönteminin elbette caydırıcı özelliği vardır. Ancak bugüne kadar sorunları çözdüğü söylenemez. Hâlbuki insanların cezadan ziyade daha çok eğitime ihtiyacı bulunmaktadır.
TRAFİK EĞİTİM PROJESİ GELİŞTİRİLMELİ
Bursa Büyükşehir Belediyesi`nin yapacağı en güzel ve isabetli yöntem; İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile yapacağı protokol ile "Trafik Eğitimi Seferberliği" projesi geliştirmektir. Böyle bir projenin Bursalı hemşehrilerimize daha fazla yakışacağı düşüncesindeyiz. Nitekim yapılarak ihale bedeli için 10 yıl boyunca işletilecek olan sistemin Bursa`nın 10 yıl değişmeyeceği düşüncesi ve hedefi gerçekten üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.
Temennimiz odur ki Bursa Büyükşehir Belediyesi aynı ihaleyi daha önce yapıp iptal ettiği gibi bu ihaleden de vazgeçer. Örnek bir şehir olmak adına tüm Türkiye`ye örnek bir proje ile kamuoyunun karşısına çıkmak Bursamıza daha çok yakışacaktır.
Konunun bu yönüyle tekrar düşünülmesi gerekliliğini Kamuoyunun bilgisine sunarız.